Introduksjon

Denne boken er basert på to av våre antakelser. Den ene er, etter vår mening, ubestridelig, mens den andre er høyst diskutabel. Vi sikter til oppfatningene om at (a) samfunnets overlevelse generelt er truet av et økende antall nye og hittil uløselige problemer, og (b) at noe kan gjøres for å forbedre situasjonen. Hvis du ikke vet hvilken av disse som er ubestridelig og hvilken som er diskutabel, har du nettopp fullført denne boken. Hvis du vet det, trenger vi ikke å dokumentere antakelse (a) i detalj. Vi ønsker likevel å minne deg på noen av problemene vi står overfor, og deretter kort forklare hvorfor vi ikke har mistet håpet om at mange av dem kan minimeres, om ikke elimineres, gjennom en ny tilnærming til utdanning.

This book is based on two assumptions of ours. One, it seems to us, is indisputable; the other, highly questionable. We refer to the beliefs that (a) in general, the survival of our society is threatened by an increasing number of unprecedented and, to date, insoluble problems; and (b) that something can be done to improve the situation. If you do not know which of these is indisputable and which questionable, you have just finished reading this book. If you do, we do not need to document in great detail assumption (a). We do want, however, to remind you of some of the problems we currently face and then to explain briefly why we have not outgrown the hope that many of them can be minimized if not eliminated through a new approach to education.

Man kan begynne nesten hvor som helst når man skal lage en liste over problemer som samlet sett, og hvis de forblir uløste, betyr katastrofe for oss og våre barn. For eksempel er psykisk sykdom det største helseproblemet i USA: Det er flere amerikanere som lider av psykiske lidelser enn av alle andre sykdommer til sammen. Nesten like omfattende er kriminalitetsproblemet. Det øker raskt på mange fronter, fra ungdomskriminalitet blant velstående ungdommer til svindel begått av noen av våre rikeste selskaper. Et annet er selvmordsproblemet. Er du klar over at selvmord er den nest vanligste dødsårsaken blant ungdom? Eller hva med problemet med "skadede" barn? Den vanligste årsaken til spedbarnsdødelighet i USA er foreldres mishandling. Et annet problem gjelder feilinformasjon - ofte omtalt som "troverdighetsgapet" eller "nyhetsstyring". Feilinformasjonsproblemet tar mange former, som løgner, klisjeer og rykter, og involverer nesten alle, inkludert USAs president.

One can begin almost anywhere in compiling a list of problems that, taken together and left unresolved, mean disaster for us and our children. For example, the number one health problem in the United States is mental illness: there are more Americans suffering from mental illness than from all other forms of illness combined. Of almost equal magnitude is the crime problem. It is advancing rapidly on many fronts, from delinquency among affluent adolescents to frauds perpetrated by some of our richest corporations. Another is the suicide problem. Are you aware that suicide is the second most common cause of death among adolescents? Or how about the problem of 'damaged' children? The most common cause of infant mortality in the United States is parental beating. Still another problem concerns misinformation - commonly referred to as 'the credibility gap' or 'news management', The misinformation problem takes a variety of forms, such as lies, clichés and rumors, and implicates almost everybody, including the President of the United States.

Mange av disse problemene er knyttet til, eller i det minste alvorlig påvirket av, kommunikasjonsrevolusjonen, som har tatt oss på sengen, har tent borgerrettighetsproblematikken, sluppet løs problemet med elektronisk avlytting, og synliggjort seksualitetsproblematikken, for ikke å nevne narkotikaproblemet. Så har vi problemene som stammer fra befolkningseksplosjonen, som omfatter prevensjonsproblematikken, abortproblematikken, boligproblemet, parkeringsproblemet og mat- og vannforsyningsproblemet. Du har kanskje lagt merke til at nesten alle disse problemene er knyttet til "framskritt", en noe paradoksal manifestasjon som også har resultert i luftforurensningsproblemet, vannforurensningsproblemet, søppelhåndteringsproblemet, radioaktivitetsproblemet, storbyproblemet, problemet med støy fra supersoniske fly, trafikkproblemet, hvem-er-jeg-problemet og hva-betyr-alt-dette-problemet.

Many of these problems are related to, or at least seriously affected by, the communications revolution, which, having taken us unawares, has ignited the civil-rights problem, unleashed the electronic-bugging problem, and made visible the sex problem, to say nothing of the drug problem. Then we have the problems stemming from the population explosion, which include the birth-control problem, the abortion problem, the housing problem, the parking problem and the food and water-supply problem. You may have noticed that almost all of these problems are related to 'progress', a somewhat paradoxical manifestation that has also resulted in the air-pollution problem, the water-pollution problem, the garbage-disposal problem, the radio-activity problem, the megalopolis problem, the supersonic-jet-noise problem, the traffic problem, the who-am-I problem and the what-does-it-all-mean problem.

Mange av disse problemene er knyttet til, eller i det minste alvorlig påvirket av, kommunikasjonsrevolusjonen, som har tatt oss på sengen, har tent borgerrettighetsproblematikken, sluppet løs problemet med elektronisk avlytting, og synliggjort seksualitetsproblematikken, for ikke å nevne narkotikaproblemet. Så har vi problemene som stammer fra befolkningseksplosjonen, som omfatter prevensjonsproblematikken, abortproblematikken, boligproblemet, parkeringsproblemet og mat- og vannforsyningsproblemet. Du har kanskje lagt merke til at nesten alle disse problemene er knyttet til "framskritt", en noe paradoksal manifestasjon som også har resultert i luftforurensningsproblemet, vannforurensningsproblemet, søppelhåndteringsproblemet, radioaktivitetsproblemet, storbyproblemet, problemet med støy fra supersoniske fly, trafikkproblemet, hvem-er-jeg-problemet og hva-betyr-alt-dette-problemet.

Many of these problems are related to, or at least seriously affected by, the communications revolution, which, having taken us unawares, has ignited the civil-rights problem, unleashed the electronic-bugging problem, and made visible the sex problem, to say nothing of the drug problem. Then we have the problems stemming from the population explosion, which include the birth-control problem, the abortion problem, the housing problem, the parking problem and the food and water-supply problem. You may have noticed that almost all of these problems are related to 'progress', a somewhat paradoxical manifestation that has also resulted in the air-pollution problem, the water-pollution problem, the garbage-disposal problem, the radio-activity problem, the megalopolis problem, the supersonic-jet-noise problem, the traffic problem, the who-am-I problem and the what-does-it-all-mean problem.

Bli med ett avsnitt til, for vi må ikke unnlate å nevne den internasjonale arenaen: atomvåpenproblemet, Vietnam-problemet, Rød-Kina-problemet, Cuba-problemet, Midtøsten-problemet, utenlandshjelp-problemet, nasjonalt forsvar-problemet og en rekke andre som hovedsakelig anses å stamme fra den kommunistiske konspirasjons-problematikken. Nå finnes det ett problem som alle de foregående kan underordnes. Det er "Hva, om noe, kan vi gjøre med disse problemene?"-problemet, og det er nøyaktig det denne boken prøver å handle om.

Stay one more paragraph, for we must not omit alluding to the international scene: the Bomb problem, the Vietnam problem, the Red China problem, the Cuban problem, the Middle East problem, the foreign-aid problem, the national-defence problem and a mountain of others mostly thought of as stemming from the communist-conspiracy problem. Now, there is one problem under which all of the foregoing may be subsumed. It is the 'What, if anything, can we do about these problems?' problem, and that is exactly what this book tries to be about.

Det er denne bokens tese at endring - konstant, akselererende, allestedsnærværende - er det mest slående kjennetegnet ved verden vi lever i, og at vårt utdanningssystem ennå ikke har erkjent dette faktum. Vi hevder videre at evnene og holdningene som kreves for å håndtere endring på en adekvat måte er de med høyest prioritet, og at det ikke er utenfor vår oppfinnsomhet å utforme skolemiljøer som kan hjelpe unge mennesker til å mestre konsepter som er nødvendige for å overleve i en raskt skiftende verden.

It is the thesis of this book that change — constant, accelerating, ubiquitous — is the most striking characteristic of the world we live in and that our educational system has not yet recognized this fact. We maintain, further, that the abilities and attitudes required to deal adequately with change are those of the highest priority and that it is not beyond our ingenuity to design school environments which can help young people to master concepts necessary to survival in a rapidly changing world.

Institusjonen vi kaller "skole" er slik den er fordi vi har gjort den slik. Hvis den er irrelevant, som Marshall McLuhan sier; hvis den skjermer barn fra virkeligheten, som Norbert Wiener sier; hvis den utdanner for foreldelse, som John Gardner sier; hvis den ikke utvikler intelligens, som Jerome Bruner sier; hvis den er basert på frykt, som John Holt sier; hvis den unngår å fremme betydningsfull læring, som Carl Rogers sier; hvis den fremkaller fremmedgjøring, som Paul Goodman sier; hvis den straffer kreativitet og uavhengighet, som Edgar Friedenberg sier; hvis den kort sagt ikke gjør det som må gjøres, kan den endres; den må endres.

The institution we call 'school' is what it is because we made it that way. If it is irrelevant, as Marshall McLuhan says; if it shields children from reality, as Norbert Wiener says; if it educates for obsolescence, as John Gardner says; if it does not develop intelligence, as Jerome Bruner says; if it is based on fear, as John Holt says; if it avoids the promotion of significant learnings, as Carl Rogers says; if it induces alienation, as Paul Goodman says; if it punishes creativity and independence, as Edgar Friedenberg says; if, in short, it is not doing what needs to be done, it can be changed; it must be changed.

Vi har nevnt noen av disse mennene ovenfor. Vi vil henvise til, forklare eller på annen måte bruke ideene til enda flere gjennom denne boken. For eksempel Alfred Korzybski, I.A. Richards, Adelbert Ames, Earl Kelley, Alan Watts.

We have mentioned some of these men above. We will allude to, explicate, or otherwise use the ideas of still others throughout this book. For example, Alfred Korzybski, I.A. Richards, Adelbert Ames, Earl Kelley, Alan Watts.

Alle disse mennene har flere ting til felles. De er nesten alle "romantikere", hvilket vil si at de tror den menneskelige situasjonen kan forbedres gjennom intelligent nytenkning. De er alle modige og fantasifulle tenkere, hvilket betyr at de er hevet over den begrensende intimidasjon fra konvensjonelle antakelser.

All of these men have several things in common. They are almost all 'romantics', which is to say they believe that the human situation is improvable through intelligent innovation. They are all courageous and imaginative thinkers, which means they are beyond the constricting intimidation of conventional assumptions.

Så, uansett hvilke andre mangler den måtte ha, vil denne boken være annerledes enn de fleste andre bøker om utdanning. Det var ikke vår intensjon å være annerledes. Det bare ble slik fordi det er så få menn som for tiden arbeider som profesjonelle pedagoger som har noe relevant å si om å endre vårt utdanningssystem for å tilpasse det dagens realiteter.

So, whatever else its shortcomings, this book will be different from most other books on education. It was not our intention to be different. It just worked out that way because there are so few men currently working as professional educators who have anything germane to say about changing our educational system to fit present realities.

For oss er McLuhans Understanding Media, Wieners The Human Use of Human Beings, Rogers' On Becoming a Person, Korzybskis Science and Sanity, til og med Richards' Practical Criticism (for å nevne noen) slike kilder. Med andre ord er de "utdannings"-bøker, og etter vår mening av den beste sorten.

For us, McLuhan's Understanding Media, Wiener's The Human Use of Human Beings, Rogers's On Becoming a Person, Korzybski's Science and Sanity, even Richards's Practical Criticism (to name a few) are such sources. In other words, they are 'education' books, and, in our opinion, the best kind.

Vår oppgave er derfor å gjøre disse overlevelsesstrategiene synlige og eksplisitte i håp om at noen et sted vil handle på dem.

Our task, then, is to make these strategies for survival visible and explicit in the hope that someone somewhere will act on them.